Du har valgt:

Design i tre

(T)REDESIGN

Design og redesign, 8. – 10. trinn

 

Innledning

Hva gjør vi når treskaftet på ostehøvelen sprekker opp fordi det ikke tålte rundene i oppvaskmaskina? Og hva gjør vi når vi er lei det gamle salatbestikket og ønsker oss noe mer originalt? Kaster det gamle og kjøper nytt?

Nei, takk! Da redesigner vi heller det gamle!

Mål

  • Elevene skal lære å lage nytt skaft til ulike typer kjøkkenutstyr, som ostehøvel, salatbestikk og kniv.
  • Dette er en oppgave der det visuelle og originale vektlegges fremfor det tekniske, og elevene lærer ulike former for overflatebehandling.
  • Gjennom å fornye noe som ellers ville blitt kassert, skal elevene oppleve verdien i å ta vare på og reparere istedenfor å kaste.
  • Elevene skal ha diskutert og reflektert over fordeler og ulemper ved redesign i et miljø- og samfunnsperspektiv.

Tidsbruk

4,5 t (3 x 1,5 t)

Utstyr

Materiale og type verktøy vil være avhengig av hva man velger å lage. Her er en liste over verktøy som bør dekke de fleste behovene:

  • sag
  • skarp spikkekniv
  • hoggjern
  • sandpapir
  • drill
  • trelim
  • treolje
  • svipenn
  • maling
  • emne

I denne oppgava vil et godt emne kunne ha mye å si for elevenes inspirasjon og sluttresultat. For å lese mer om emner og ulike treslag, se under Kreativt design.

 

Slik lager du nytt skaft

Fjern det gamle skaftet.

Legg delen som skal få nytt skaft på et ark. Tegn omriss rundt. Lag en tegning av hvordan du ønsker at skaftet skal se ut, der både størrelse, form og farge bestemmes.

Bruk sag til du finner grovstruktuern på emnet. Det kan være lurt å allerede nå bruke drillen for å lage hullet i skaftet. Det er viktig at hullet får rette diameter og vinkel. Skulle man ikke få det til, ville det være ergerlig å finne ut det etter å gjort emnet helt ferdig.

Så kan du jobbe videre med spikkekniv til du får den formen du vil ha. Husk at jo ferskere virket (treet) er, jo lettere er det å spikke. Til slutt må man ha god tålmodighet med sandpapiret, slik at man får en glatt og fin overflate.

Hvir man ønsker å beholde trefargen, kan man bruke treolje eller lakkere.

Dette salatbestikket har fått små, runde fordypninger som er malt i mange ulike farger. Til slutt er hele skaftet lakkert.

For den som har fantasi nok, er det få begrensninger! Her er en rekke eksempler på FARGERIKE knivskaft laget av elever på yrkesfaglinja design og håndverk ved Lillehammer videregående skole, avdeling nord.

 

Til toppen

VIL DU DELE DETTE?

Praktisk trebygging

Valgfag: Teknologi i praksis / Produksjon av varer og tjenester

Elevene skal i løpet av valgfaget bygge noe av tre, og på den måten bli kjent med tre som materiale og med ulike teknikker. Det vil bli lagt vekt på praktisk læring.

Praktisk skogbruk med miljøforståelse

Valgfag: Natur, miljø og friluftsliv

De fleste skoler har skog i nærmiljøet, og med dette temaet kan elevene få en direkte referanse til bruk av ressursene våre, gjennom både teori og praksis. I tillegg vil de måtte reflektere over hvilke betingelser som må være til stede for at dette skal foregå på en bærekraftig måte.

For bedrifter